Цьогорічні електронні декларації держслужбовців наробили, як в Україні, так і за її межами, чимало галасу. Багато людей цікавились, внесеними у податкову звітність, статками чиновників. Проте, мало хто розуміється в усіх тонкощах та наслідках Е-декларування. Щоб гостра цікавість суспільства до цієї теми не зникла з такою ж швидкістю, як і з’явилась, представники Національного агентства з питань запобігання корупції та Центру протидії корупції провели у Львові семінар-брифінг. Фахівці розтлумачили суть та проблеми цього процесу.
По-перше, треба чітко розуміти, що Е-декларування не дає можливості покарати всіх нечистих на руку чиновників. Більше того, мало за що можна спробувати притягнути навіть до відповідальності. Оскільки все, що було набуто декларантами до початку 2015-го року і внесено в декларацію, – табу навіть для НАЗК. Ніхто не може запитати, де ви взяли, до прикладу, у 2012-му автомобіль за мільйон, якщо річний дохід усього – 150 тисяч. Але якщо ви зробили таку ж покупку, за таких же умов, наприклад, у 2016-му – чекайте в гості представників прокуратури. А ще тепер за брехню у декларації, згідно ст.366-1 ККУ, можна одержати до 2-х років позбавлення волі, а за незаконне збагачення – в неволі провести і цілих 10 років, згідно з ст.368-2 того ж ККУ.
Щодо задекларованих мільйонів готівки, то тут також є нюанси. Перевірити джерело її надходження правоохоронні органи, на законних підставах, не можуть. Також через вищезгадані причини. Але, якщо за цю готівку, ви здійснюєте покупку вже після нововведень в законодавстві, то, коли до цього дійде, в судовому порядку ви повинні пояснити, звідки у вас взялися такі суми. Навіть, якщо свої мільйони ви знайшли на дорозі. І навіть, якщо це сталось у далекому 1996-му році. Тепер не завдання прокуратури підтвердити, що гроші набуті незаконним шляхом (що довести в суді було майже неможливо), а ваше завдання – довести, що чималі суми готівки у ваших шухлядах з’явились чесно. Тобто, принцип процесу вдалося «перевернути». Спеціалісти з Центру протидії корупції зізнаються – дивом. Пояснюють, все завдяки 2014-му, коли під суспільним тиском, перед виборами, вдалося «пропхати» відповідні зміни у законодавство. Не без вимогливого МВФ, до речі.
Повертаючись до відповідальності, то перевірку декларацій здійснюють, звіряючи з даними ДФС, державних реєстрів майна, реєстру правочинів та реєстру МВС (транспортні засоби). До речі, навіть, якщо людина вже не працює на державній службі, то її можна перевірити і протягом трьох років після звільнення із займаної посади.
Наразі в НАЗК чекають потужного технічного устаткування для того, щоб почати повноцінну та масштабну роботу з перевірки декларацій. Всі виявлені порушення представники НАЗК передаватимуть НАБУ, які мають повноваження на ведення кримінальних проваджень. Завершальним етапом антикорупційної реформи має стати антикорупційний суд. Проте, рішення про його створення має ще прийняти парламент. Тому, логічно, що просування такого законопроекту буде непростим.
Для тих, кому цікаво попорпатись у доходах-витратах держслужбовців, і не тільки, ЦПК та НАЗК підібрали перелік ресурсів. Корисними у таких дослідженнях можуть бути:
декларації чиновників за попередні роки http://declarations.com.ua/;
ЄДР за прізвищами декларанта та членів родин, бенефіціарних власників компаній, директорів, засновників https://usr.minjust.gov.ua/ua/;
реєстр корупціонерів http://corrupt.informjust.ua/;
громадський реєстр осіб, що підлягають люстрації http://lku.org.ua/registry/dashboard;
державний осіб, що підлягають люстрації http://lustration.minjust.gov.ua/register;
реєстр рухомого майна https://igov.org.ua/service/1397/general;
реєстр нерухомого майна https://kap.minjust.gov.ua/services/registry;
реєстр судових рішень http://www.reyestr.court.gov.ua/
Чимало цікавої та корисної інформації про Е-декларування можна знайти на сайтах Національного агентства з питань запобігання корупції http://nazk.gov.ua/
та Центру протидії корупції http://antac.org.ua/
Варто зауважити і те, що якщо ви знаєте і розумієте невідповідність рівня життя та задекларованих доходів когось конкретно – про це не варто мовчати. Адже, якщо до адміністративної чи кримінальної відповідальності притягнути не так вже й легко, то, на щастя, політичну чи суспільну відповідальність ніхто не скасовував. Тобто, чим більше знаємо і розповсюджуємо такої інформації (ґрунтуючи її, звичайно ж, на фактах), тим більше, таким чином, можемо впливати на сприйняття тієї чи іншої конкретної особи суспільством. Що, відповідно, матиме ефект, наприклад, на наступних виборах.
Читайте нас у Telegram, Viber, Facebook та Instagram: головні новини Тернополя та області.